logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۹۵۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

حرکت فرهنگی نیازمند هوشمندی

حرکت-فرهنگی-نیازمند-هوشمندی
دیوارنگاره‌ای که شاید در برهه‌ای از زمان جذاب، ابتکاری، تازه و جدید بود اما امروز  با تصاویر رنگ و رفته، پاره و قاب‌های زنگ زده، دیگر آن هدف اولیه را محقق نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ دیوارنگاره‌ای که در قسمتی از دیواره بیرونی یکی از اداره‌های زنجان ایجاد شده، شاید در برهه‌ای از زمان جذاب، ابتکاری، تازه و جدید بود اما امروز  با تصاویر رنگ و رفته، پاره و قاب‌های زنگ زده، دیگر آن هدف اولیه را محقق نمی‌کند. بنابراین نیاز است تا با استفاده از روش‌های نو و شکیل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقداماتی انجام داد. 

بیشتر بخوانید

استفاده از تمثال‌های رنگ و رو رفته و فاقد زیبایی بصری، اصرار بر حفظ ظواهر  بدون پرداختن به بطن و اصل ارزش، بدرفتاری و کج‌سلیقه‌گی در دفاع از ارزش‌ها، موجب رنجش دوست‌داران انقلاب، دل‌زدگی نسل جدید و جوان می‌شود. گاهی در لباس دوستی با شهدا ناخودآگاه ارزش‌زدایی را ترویج می‌کنیم.

در برخی موارد این کج‌سلیقگی نشان‌دهنده عدم شناخت مدیران امر از عظمت انقلاب اسلامی و نقش شهدا در تحول جان و روان انسان‌هایی است که جامعه را به خود باوری رسانده‌اند و حماسه عظیم دلبستگی به ارزش‌های انسانی و اسلامی خلق کرده‌اند. 

عدم توجه عمیق به ارزش‌ها و ذائقه‌سنجی جامعه در تغذیه فرهنگی، باعث شده برخی برنامه‌ها و فضا‌سازی‌های تبلیغی فاقد روح الهی در معرفی ارزش‌ها باشد و خود تبدیل به ناهنجاری ظاهر‌بینی شود که صد البته نتیجه تراوشات فکری و ایده‌های به ظاهر فرهنگی برخی سهل‌اندیشان است. 

برای تجلیل و نکوداشت شهدایی که تاریخ کشور را متحول ساخته‌اند؛ باید قدرت و با استفاده از توان اصحاب فکر و خرد و رسانه، کارهای نمونه، جذاب، لذت‌بخش هم در بعد ترویج معارف و عمق‌بخشی ارزش‌ها و هم در بعد فضاسازی ارائه کرد که اول شبه‌ناک نباشد، دوم اسباب به سخره گرفتن ارزش‌ها و شخصیت‌های نقش‌آفرین در این عرصه را فراهم نیاورد. 

دلسوزان فرهنگ انقلابی، نیز که نظاره‌گر  حرکت‌های ارزشی هستند در صورت نازل بودن برنامه یا کار، با نقد دلسوزانه و منصفانه همواره مشوق متولیان بوده و هدایت کلی را عهده‌دار باشند، قبل از آنکه معاندان و عیب جویان زبان به طعنه و جوسازی کاذب برای زدن ارزش‌ها کنند. 

البته ضعف مدیریتی و کج‌سلیقگی هرگز  از عظمت ارزش‌ها و شهدایی که همیشه مظلوم بودند نمی‌کاهد اما هشداری است برای پیروان و دوستداران آنان که کار فرهنگی امروزه می‌بایستی هوشمندانه باشد تا ضمن جلوگیری از حرکت‌های نازل و سطحی فرصتی برای بدخواهان نظام و انقلاب فراهم نشود تا همه چیز را به سخره بگیرند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر